Hvor lang oppsigelsestid har du?
- Rene Stub-Christiansen
- for 3 døgn siden
- 2 min lesing
Oppdatert: for 1 døgn siden
Hva sier arbeidsmiljøloven?

I Norge reguleres oppsigelsestiden av Arbeidsmiljøloven (AML) § 15-3, som fastsetter minimumsfrister basert på arbeidstakerens ansettelsestid og alder. Formålet med disse bestemmelsene er å gi forutsigbarhet og rimelig tid for begge parter til å tilpasse seg endringer i arbeidsforholdet.
Se også artiklene:
SJEKK OGSÅ VÅR OPPSIGELSESGUIDE MED VIDEOVEILEDNING HELT GRATIS!
Standard oppsigelsestid
Hvis ikke annet er skriftlig avtalt, gjelder en gjensidig oppsigelsestid på én måned. Dette betyr at både arbeidsgiver og arbeidstaker må gi minst én måneds varsel ved oppsigelse. Det er imidlertid viktig å merke seg at individuelle arbeidsavtaler eller tariffavtaler kan avtale lengre oppsigelsesfrister, men aldri kortere enn lovens minimum.
Oppsigelsestid basert på ansettelsestid og alder
AML gir utvidede oppsigelsesfrister for arbeidstakere med lengre ansettelsestid og for eldre arbeidstakere. Dette er ment å gi ekstra beskyttelse til arbeidstakere som kan ha større utfordringer med å finne ny jobb. Tabellen nedenfor gir en oversikt over minimum oppsigelsestider basert på ansettelsestid og alder:
Ansettelsestid | Alder under 50 år | Alder 50–54 år | Alder 55–59 år | Alder 60 år og over |
Under 5 år | 1 måned | 1 måned | 1 måned | 1 måned |
5–10 år | 2 måneder | 2 måneder | 2 måneder | 2 måneder |
Over 10 år | 3 måneder | 4 måneder* | 5 måneder* | 6 måneder* |
*Merk at de forlengede oppsigelsesfristene for arbeidstakere over 50 år med mer enn 10 års ansettelsestid kun gjelder ved oppsigelse fra arbeidsgiverens side. Ved egen oppsigelse fra arbeidstaker er oppsigelsestiden normalt tre måneder, med mindre annet er avtalt.
Særskilte regler for oppsigelse på grunn av alder
Arbeidsmiljøloven § 15-13 a gir arbeidsgiver rett til å avslutte arbeidsforholdet når arbeidstakeren fyller 72 år, uten krav til saklig grunn. Dette innebærer at arbeidsgiver kan si opp en ansatt ved fylte 72 år uten å måtte begrunne oppsigelsen. Det er også mulig for virksomheter å fastsette en lavere bedriftsintern aldersgrense, men ikke lavere enn 70 år. For at en slik lavere aldersgrense skal være gyldig, må den:
Gjøres kjent for arbeidstaker(ne)
Praktiseres konsekvent av arbeidsgiver
Arbeidstaker(ne) må ha rett til tilfredsstillende tjenestepensjonsordning
Disse vilkårene sikrer at arbeidstakere er informert om og forberedt på aldersgrensene som gjelder i deres virksomhet.
Per 28. mars 2025 har Arbeids- og inkluderingsdepartementet fremmet en lovproposisjon som foreslår å avvikle adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven og øke den alminnelige aldersgrensen for statsansatte fra 70 til 72 år. Dette betyr at arbeidsgivere ikke lenger vil kunne fastsette lavere aldersgrenser enn 72 år for avslutning av arbeidsforhold. Formålet med forslaget er å legge til rette for at flere arbeidstakere kan stå lenger i arbeid. Det er viktig å merke seg at dette forslaget ennå ikke er vedtatt, og endringer i lovverket kan komme etter videre behandling i Stortinget.
Debatt og kritikk rundt aldersinndeling
De siste årene har det vært diskusjoner omkring aldersinndelingen i oppsigelsesreglene. Kritikere hevder at faste aldersgrenser kan være diskriminerende og ikke tar hensyn til den enkeltes arbeidsevne og ønske om å fortsette i arbeid. På den annen side argumenterer tilhengere for at slike grenser gir forutsigbarhet og mulighet for planlegging både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Debatten reflekterer en bredere samfunnsdiskusjon om hvordan man best kan balansere behovet for fleksibilitet i arbeidslivet med rettferdighet og likebehandling.
Denne artikkelen er oppdatert per 5. april 2025