Utenlandsk nettside nekter å betale tilbake pengene

Hvis du handler med kredittkort så har du bedre rettigheter enn ved bruk av det vanlige bankkortet ditt (såkalt debitkort). Hvis du handler med vanlig bankkort så tar du en risiko dersom du blir svindlet eller hvis selgeren er useriøs. Da har du en lang vei å gå for å få pengene tilbake. Men bruker du kredittkort til netthandel så er det banken som blir ansvarlig og du kan da kreve tilbake pengene tilbake fra banken. Hvis du har brukt kredittkort blir det altså bankens problem å få tilbake pengene fra selgeren. Du har likevel et eget ansvar for å bruke hodet når du handler og du må aldri handle steder som du skjønner er useriøse!

Før du kan kreve pengene tilbake fra banken så må du først sende en skriftlig reklamasjon til nettstedet som solgte varen til deg. Pass på at du ikke venter for lenge med å reklamere ovenfor selger! Hvis ikke saken løser seg etter at du har sendt reklamasjonen så henvender du deg til banken og krever tilbakebetalt det du har betalt. Legg ved kopi av reklamasjonen slik at banken kan se at du har forsøkt å løse saken selv. Banken vil så betale ut pengene til deg. Hvis du har brukt kredittkort så har banken mulighet til å trekke tilbake pengene som du betalte til selgeren og det er derfor du får bedre rettigheter ved bruk av kredittkort.

Pass på at du overfører penger tilbake til kredittkortet i tide for å unngå renter på kredittkortet og for å unngå at du opparbeider deg unødig kredittgjeld! Hvis du velger betalingsutsettelse på kredittkortet så får du en dyr rente, men betaler du alt sammen innen fristen slipper du vanligvis å betale rente. En god tommelfinger-regel er at du aldri belaster kredittkortet ditt mer enn du klarer å betale ved neste forfall.