1. februar 2017

Jeg bestilte et kjøleskap i butikken inklusive frakt. De sa de kunne levere om 3-5 dager. Så fant jeg et billigere kjøleskap i en annen butikk som kunne levere på dagen så jeg kjøpte den i stedet. Deretter gikk jeg tilbake til den første butikken og ville avbestille før jeg hadde mottatt varen, men de nektet. De sa at angrerett bare gjelder fjernsalg som f.eks. når jeg bestiller på nettet og ikke når jeg bestiller i butikken. Er det riktig?

Det er riktig at angreretten bare gjelder fjernsalg og ikke når du bestiller i butikk. Det er imidlertid et unntak i loven som gjelder i ditt tilfelle. I forbrukerkjøpsloven § 41 står det at du likevel kan avbestille en vare som er kjøpt i butikk dersom du avbestiller før varen er levert. Så i ditt tilfelle har du rett til å avbestille selv om du kjøpte varen i butikken fordi kjøleskapet ikke er levert enda. Det kan imidlertid være at du må betale et avbestillingsgebyr hvis det ble opplyst for deg ved kjøpet. Dersom du ikke fikk vite noe om avbestillingsgebyr så kan butikken kreve erstatning for eventuelle tap som butikken får på grunn av avbestillingen.

24. februar 2016

Jeg har noen mobilapper som vil ha tilgang til bilder, hvor jeg befinner meg, helse, kalenderen, kontaktlisten og masse annet. Når jeg godtar at disse appene får tilgang så føler jeg ikke at jeg har noe annet valgt enn å godta det. Ellers fungerer ikke appen slik jeg ønsker. Jeg føler jeg har mistet helt oversikten over personverninstillingene og vet ærlig talt ikke hvilken informasjon programvaren får om meg. Finnes det noe enkel løsning?

De fleste av oss tenker ikke over hvordan personvernet virker inn på privatlivet vårt. Selv om vi har rett til respekt for privatlivet vårt så er det å installere en programvare frivillig. Likevel kan vi føle oss «tvunget» til å godta vilkår som vi ikke ønsker fordi vi ellers ikke får tilgang til de egenskapene som ligger i programvaren. Derfor samtykker vi som oftest uten å tenke over hva dette egentlig innebærer. I tillegg vet vi for lite om hva appene henter inn av informasjon utover det vi har samtykket til, for det skjer også. Som ikke det er nok så kan apper som har påslått funksjoner som stedstjenester osv. medføre at batteriet tappes for strøm, medføre ekstra mobilutgifter, at uønskede tredjepersoner får tak i sensitiv informasjon om deg (for eksempel forsikringsselskapet).

Selv om virksomheten skal slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen av opplysningene så har vi lite eller ingen kontroll på hvilke opplysninger som oppbevares om oss. Det er rett og slett for tidkrevende å finne ut og de fleste vet ikke hvor de skal begynne. Vi lukker derfor øynene og håper at det går bra.

En god idé hadde kanskje vært om det fantes en personvern-app som kunne skaffe oss en oversikt og gjøre slik at vi kunne styre alle personverninnstillingene fra en og samme app. Jeg har dessverre ikke funnet en slik app så inntil videre er vi nødt til å gjøre det på gamlemåten. På iPhone må man inn i innstillinger og personvern for å få oversikt over innstillingene for stedstjenster, kontakter mv. Man kan også begrense annonsesporing under annonser i personverninnstillinger. Hvordan dette gjøres vil variere fra telefon til telefon.

Så inntil vi får en personvern-app så må vi fortsatt sjekke personverninnstillingene på telefonen og i appen, lese personvernerklæringen ved installasjon, stille deg selv spørsmål før du sier ja til hva programvaren skal ha tilgang til og om det er nødvendig og hvis du er usikker bør du ta kontakt med utgiveren og spørre dem, sørg for å oppdatere appene for å unngå sikkerhetshull, avinstaller apper som du ikke bruker og i alle fall før du selger mobilen. Deaktiver tilganger når du ikke skal bruke dem.